Pompa ciepła jest urządzeniem i podobnie do tradycyjnego kotła grzewczego czy samochodu powinna każdego roku być poddana sprawdzeniu. Należy to robić nawet wówczas, gdy producent albo sprzedawca twierdzi, że ta akurat „pompa nie wymaga serwisowania”. Przy tym często jest tak, że dla zachowania gwarancji na pompę ciepła wymagane są regularne przeglądy urządzenia.

Z całą pewnością dla wielu wzywanie serwisanta do pompy rok w rok będzie przesadą i niepotrzebnym wydawaniem pieniędzy. Jednakże wówczas trzeba sobie zadać kilka ważnych pytań:

  • czy chcemy, aby w naszym domu było ciepło nawet w największy mróz?
  • czy chcemy, aby rachunki za ogrzewanie były niskie?
  • czy chcemy, aby pompa ciepła pracowała przez więcej niż 20 lat?

Serwisowana pompa ciepła – niezawodność ogrzewania

Serwisant przeprowadza przegląd instalacji z pompą ciepła nie tylko dla sprawdzenia, jak ta pracuje, ale kontroluje również całą instalację grzewczą domu oraz dolne źródła ciepła dla pompy, a więc miejsce skąd pompa pobiera ze środowiska ciepło. Serwisant uzna za bezproblemowe działanie instalacji, gdy wszystkie elementy będą ze sobą idealnie współpracować. Tylko wówczas pompa ciepła będzie pracować niezawodnie i ekonomicznie.

Dla doświadczonego serwisanta wystarczą informacje zapisane w regulatorze pompy ciepła. Na ich podstawie może określić bardzo dokładnie, czy wszystkie instalacje pracowały właściwie oraz to, czy występowały oraz gdzie i kiedy ewentualne nieprawidłowości.

Dokładna analiza pracy instalacji wraz ze sprawdzeniem poszczególnych jej elementów jest gwarancją pracującej bezawaryjnie pompy. To zaś oznacza, że możemy spodziewać się sprawnego ogrzewania naszego domu przez cały okres grzewczy.

Serwisowana pompa ciepła – niższe koszty ogrzewania

Pompa ciepła może przez dłuższy czas pracować bez większych ingerencji, ale po pierwszych kilku latach niezbędne będzie przeprowadzenie optymalizacji jej pracy. Nowy budynek cechuje się tym, że wchłania więcej ciepła i po jakimś czasie do ogrzania wnętrz zaczyna go potrzebować coraz mniej. Serwisant będzie musiał sprawdzić, jak pompa ciepła pracowała w pierwszym okresie grzewczym dla domu i zmienić ewentualnie niektóre jej parametry. Jest to konieczne dla lepszego dopasowania pracy pompy do oczekiwań właściciela i potrzeb budynku, a co pozwoli w większym stopniu zmniejszyć koszty ogrzewania.

Regularna kontrola pompy ciepła i wszystkich instalacji z nią współpracujących to nie tylko ochrona przed wyższymi rachunkami za ogrzewanie, ale również przed wzrostem głośności pracy pompy, czy przed nazbyt częstym awaryjnym wyłączaniem się jej.

Przeglądy okresowe wykrywają wszelkie nieprawidłowości już na wczesnym etapie, a których nie wolno bagatelizować ani tym bardziej ignorować. Konsekwencją może być w takich wypadkach awaryjne wyłączenie ogrzewania domu albo, co gorsza, uszkodzenie pompy ciepła. To z kolei spowoduje wzrost wydatków, tym razem na usuwanie awarii.

Przedłużenie żywotności pompy ciepła

Sprężarka jest głównym elementem pompy ciepła i musi mieć zapewnione odpowiednie warunki. Ma wszak pracować bezawaryjnie przez wiele lat, a tylko serwisant jest w stanie sprawdzić, jak często się załączała i jaki okres w ciągu roku przepracowała. To właśnie te parametry decydują o sprawności sprężarki, a zatem i samej pompy ciepła.

Komu powierzyć serwisowanie pompy ciepła?

Nie wolno powierzać takiego zadania przypadkowym osobom. Żadne złote rączki, czy pomocni, na wszystkim znający się sąsiedzi. To musi być fachowiec, który pracuje w zawodzie, gdyż tylko taki serwisant zna działanie pompy ciepła i wie, jak ta powinna pracować. Dokładnie wie, jakie są możliwości a jakie ograniczenia pomp, dzięki czemu właściwie oceni, czy cała instalacja pracuje dobrze, czy potrzebuje regulacji, by pracowała sprawniej.

Doświadczony serwisant pomp ciepła jest również w stanie przewidzieć, jakie i gdzie mogą się pojawić problemy w pracy pompy.

Urządzenie pod kontrolą

Zarówno użytkownikom pomp ciepła, jak i serwisantom oddano do dyspozycji nowoczesne technologie. Czy to poprzez komputer, tablet, a nawet smartfon można z dowolnego miejsca pobytu sprawdzać oraz kontrolować pracę całej instalacji grzewczej. Przy takim udogodnieniu serwisant i sam użytkownik otrzymują informację o ewentualnych nieprawidłowościach w pracy systemu grzewczego. Co więcej, użytkownik może również natychmiast zareagować – bez np. potrzeby opuszczania miejsca pracy, czy nawet będąc gdzieś w trasie samochodem. Natomiast reakcja serwisanta może być tak błyskawiczna, że w razie potrzeby znajdzie się w domu klienta jeszcze przed tym, zanim ten zauważy, że z pompą ciepła coś jest nie tak.

Należy wziąć pod uwagę fakt, że nie ma urządzeń niezawodnych w stu procentach. To tylko maszyny i zawsze może dojść do jakiejś awarii. Pompa ciepła niczym się w tym wypadku nie różni od innych urządzeń, nawet jeżeli jest wyrobem najlepszego producenta w branży. Dlatego też i najlepsi producenci pomp ciepła zalecają regularne kontrolowanie i serwisowanie instalacji. Pozwala to sprawdzać na bieżąco, czy wszystko działa, jak należy, a także kontrolować i optymalizować parametry pracy instalacji. Ponadto serwis pozwala na wczesne wykrycie nawet drobnych nieprawidłowości, a które niekontrolowane mogą skutkować wyłączaniem awaryjnym pompy ciepła albo nawet jej uszkodzeniem.